Sunday, December 3, 2006

LAWATAN KE MELAKA DAN K/L

LAWATAN PUSTAKAWAN KE MELAKA/ KUALA LUMPUR..
Seperti yang kita tahu....... pustakawan SAINA kurang aktif pada tahun2 sebelum ini..... jadi bagi menaikkan kembali martabat pustakawan SAINA satu program telah diatur....... program yang dimaksudkan ialah Lawatam ke Melaka & Kuala Lumpur ...... setelah mesyuarat diadakan semua peserta bersetuju meneruskan rancangan tersebut...... bayaran yang dikenakan ialah sebanyak RM30.00 bg tambang pergi & balik setiap seorang...... jadi semua AJK form pon diarahkan untk mengutip wang tersebut....... setelah selesai mengutip aku pun menyerahkan wang tersebut kepada bendahari iaittu Abg Didi......... pada mulanya tarikh lawatan tersebut ditetapkan pada 23/3/2006 tetapi tarikh tersebut terpaksa ditunda kerana sebab2 tertentu....... hati para pustakawan makin tidak sabar2 menunggu tarikh tersebut..... perasaan takut,gembira, excited dan bermacam-macam lagi bercampur baur dalam hatiku..... ini disebabkan pelbagai masalah telah dihadapi oleh pihak majlis tertinggi sepanjang merancang program ini.....setiap hari selama hampir seminggu sebelum tarikh lawatan aku hadir ke pusat sumber bagi mengetahui perkembangan semasa tentang lawatan tersebut....... perkembangan yang diterima ada yang positif dan tidak kurang yang negatif....... di saat2 akhir seorang peserta ting. tiga iaitu Haniff Helmi telah menarik diri daripada mengikuti lawatan tersebut....... dalam pada itu Siti Aiman yang juga peserta lawatan ini telah kehilangan wang untuk ke lawatan tersebut sebanyak RM150.00.......
tanggal 28/3/2006akhirnya pada jam 8.30 mlm mesyuarat yang membincangkan tentatif program di Melaka telah diadakan.................. mesyuarat tersebut telah diadakan lebih kurang 1/2 jam... hati para pustakawan semakin melonjak gembira.......... terbayang-bayang di fikiran masing-masing suasana ketika berada di Melaka......... dalam mesyuarat nie juga segala perancangan telah dibacakan oleh Abg Hafez membuatkan semua peserta tersenyum sendirian........ pada malam tersebut semua peserta bertambah yakin tentang lawatan yang akan diadakan ini...... akhirnya mesyuarat ini telah selesai pada jam 9.30 mlm...... setelah mesyuarat selesai semua peserta pulang ke kelas sambil tersenyum....... 29/3/2006sekali lagi aku bertandang ke pusat sumber seperti kebiasaannya pada waktu prep petang untuk mengulangkaji pelajaranku........ tiba sahaja di hadapan pintu pusat sumber aku pun buka pintu tue....... aku nnampak kak Murni Abg Hafez dan Mak Cik Ju sedang berbincang mungkin tentang lawatan tersebut...... jangkaaanku memang tepat... aku pun masuk dan turut berbincang bersama dengan mereka....haaaaa.... maklumat terbaru.....dan agak seddih...... masa kami bertolak ditunda hingga ke pukul 9.00 malam.... xpe lah asalkan blh pergi.... kata hatiku sendirian....lagi satu berita ialah kami tidur di hotel dan bukan di rumah kastam seperti yang dirancang........haaa........ ada lagi berita yang aku dapat iaitu......... pemandu yang akan memandu bas untuk kami ialah Pak Cik Fadzil dan seorang lagi pemandu luar........ dalam hati aku berkata sendirian ..... akhirnya tercapai juga hajat kami semua setelah ditunggu-tunggusekian lama tarikhnya semakin hampir..... x sabar rasanya hati ini.....................petang itu waktu riadah aku dan boyan mem basuh kasut sukan untuk dibawa ke Melaka keesokan harinya.... sementara itu, Afif pulaa sedang memasukkan pakaian yang akan dibawa esok ke dalam beg pakaiannya....... dan aku pasti ramai lagi peserta sudah pack barang2 yang akan dibawa pada petang dan malam itu..........
30/3/2006.... perhimpunan pagi macam biasa aku agak lewat.......aik... apsal atlit2 SAINA pi STAR mergong naik coaster jer.....he he he mungkin bas besar tue nak disimpan untuk lawatan kami malam nie kut....aku bermonolog sendirian......waktu rehat aku pun pi la pusat sumber....lorr pusat sumber lagii. ye la aku kan pustakawan jadi kenalah slaloo pi pusat sumber..........ha.... ini lagi satuu.... dengaq macam ada masallah baru......dengaq kata pemandu kita nie ada masalah......tapi keputusan muktamad belum diperoleh...jadi sama2 la kita tunggu sampai pukul 12.00 tgh hari...... sebabnyer keputusan sebenar hanya akan diketahui pada pukul 12.00 tgh hari sahaja...... jadi aku pun masuk ler kelas Bahasa Arab dahulu....... nampaknya ustazah pun masuk klas kejap jer sebab ada urusan sket...... hai x sabar rasenye nak tunggu pukul 12.00........ lepas habis jer klas Arab aku pun berkemas nak masuk klas SAINS plak........ dalam perjalanan nak pergi makmal aku terserempak ngan abg Didi dia gitau aku ada perjumpaan skrang nie kan pusat sumber ....... jadi dia suruh aku panggil semua peserta lawatan tue........aku pun sanggup tinggalkan kelas Sains untuk perjumpaan tersebut.... setelah semua peserta berkumpul Abg Hafez pun membacakan...... kronologi peristiwa rancangan lawatan tersebut.......semua peserta mendengar dengan penuh khusyuk dan penuh perhatian bagi mengetahui apa sebenarnya keputusan muktamad.......antara ayat yang tidak mungkin dilupakan yang keluar dariipada mulut Abg Hafez ialah " tepat jam 11.30 pagi tadi.... pemandu bas kita iaitu Pak Cik Fadzil telah menarik diri daripada menyertai lawatan kita....... sementara itu bas yang akan kita naiki sebentar lagi rosak dan dengan dukacita dimaklumkan lawatan pustakawan ke Melaka dibatalkan dan ini duit tambang yang akan diserahkan semula kepada para peserta" arghhhhhh hatiku menjerit sendirian.......... air mataku tidak tertahan lagi untuk mengalir keluar...... walaupun ketika itu ramai orang berada disekelilingku tetapi aku terpaksa membenarkan air mataku mengalir........ apalah nasib pustakawan saina aku pun x tahu......kelihatan semua peserta lawatan sungguh kecewa dan bersedih dan ada juga yang mengalirkan air mata tanda kesedihan...... yang paling sedih tentulah ketuanya iaitu abang hafez kerana beliau telah melakukan segalanya dan beliau sanggup meninggalkan kelas demi menjayakan lawatan ini tapi apakan daya lawatan ini hanyalah khayalan semata-mata........ peringatan kepada semua orang kita mestilah membuat perancangan awal dan kualiti rancangan itu p[enting bagi memastikan rancangan kita berjaya................................................

No comments: