Saturday, December 2, 2006

3 soalan 1 jawapan

ADA seorg pemuda yg lama belajar d luar negeri kembali ke tanahairdgn angkuh & sombong. Di dlm benak kepalanya telah lama tersimpan 3p'tanyaan yg dianggapnya tiada siapa yg boleh m'jawab.1 hari beliaub'temu seorg imam tua di kg nya.PEMUDA: Pak imam apakah boleh m'jawab p'tanyaan2 saya?PAK IMAM:Saya hamba ALLAH & dgn izin-Nya saya akan m'jawab p'tanyaankamu!PEMUDAak imam yakin? Profesor & byk org pintar yg saya tanya tidakmampu m'jawab p'tanyaan saya.PAK IMAM:Saya akan m'cuba sejauh kemampuan saya,insya'Allah.PEMUDA:Saya ada 3 p'tanyaan.yg pertama,kalau benar Tuhan ituada,tunjukan kewujudan Tuhan kpd saya?Kedua,apakah yg dinamakantakdir?Ketiga,kalau syaitan diciptakan drpd api,kenapa merekadimasukkan ke neraka yg dibuat dr api,tentu tidak menyakitkan buatsyaitan,sebab mereka memiliki unsur yg sama.Apakah Tuhan tidakpernah berfikir sejauh itu?Dgn spontan Pak Imam tersebut menampar pipi si pemuda itu dgn kuat.PEMUDAsambil menahan sakit) Kenapa Pak Imam marah kpd saya?Pak Imam: Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawapan saya utk 3p'tanyaan yg awak tanyakan kpd saya.PEMUDA:Saya tidak faham!PAK Imam: Bagaimana rasanya tamparan saya?PEMUDA:Tentu saja saya merasakan sakit & pedih!PAK IMAM:Jd awak percaya bahawa sakit itu ada?PEMUDA:Ya..!PAK IMAM:Tunjukan pd saya wujudnya sakit itu atau mcm mana rupanya?PEMUDA:Tak boleh pak imam...PAK IMAM:Itulah jawapan kpd p'tanyaan pertama awak,kita semuamerasakan kewujudan Tuhan itu tanpa mampu melihat kewujudan-Nya.Adakah mlm tadi awak b'mimpi atau telah tahu saya akan menamparawak?PEMUDA:Tidak..!PAK IMAM:Itulah yg dinamakan takdir.Terbuat dr apakah tangan ygmenampar awak ini?PEMUDA:Kulit & daging.PAK IMAM:Bagaimana rasanya tamparan saya?PEMUDA:Sakit & pedih..!PAK IMAM: Itulah,walaupun Syaitan terbuat dr api & Neraka terbuat drapi,jika tuhan berkehendak maka Neraka akan jdlah ia tempat ygmenyakit kan utk syaitan.Walaupun sama unsur asalnya.

No comments: